سیستم کشت خون بک تک در تشخیص بروسلوز

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-jwyoi151′ admin_preview_bg=”]

کاربرد سیستم کشت خون بک تک در تشخیص بروسلوز

سیستم اتوماتیک بک تک یک از کارامدترین  تجهیزات تشخیصی جهت بررسی کشت میکروبی خون و سایر مایعات استریل بدن در آزمایشگاه دنا می باشد.

شناسائی پدیده رشد میکرو ارگانیزم ها در خون یا نمونه های دیگر توسط این دستگاه مکانیزم های متفاوتی دارد. در این سیستم از تکنولوژی فلورسانس بهره گرفته می شود.

مکانیزم:

در هر شیشه کشت خون یک گیرنده دی اکسید کربن وجود دارد و در صورت رشد ارگانیسم در محیط، دی اکسید کربن تولید و در ماتریکس گیرنده محیط منتشر و یون هیدروژن ایجاد می گردد که باعث کاهش PH می گردد؛ این تغییر موجب افزایش فلورسانس گیرنده و تغییر علائم منتقل شده به اجزای  اپتیک و الکترونیک دستگاه می شود و رنگ هشدار به کار می افتد.

افزایش فلورسانس ناشی از تولید دی اکسید کربن در هر ۱۰ دقیقه اندازه گیری می شود، بنابراین احتمال جداسازی ارگانیسم ها افزایش می یابند. بروسلوز یکی از مهمترین بیماریهای عفونی می باشد که شیوع جهانی دارد.

باکترمی از یافته های غیر منتظره این بیماری می باشد که به عنوان یکی از اورژانس های عفونی مطرح می گردد تشخیص قطعی بیماری بر جداسازی ارگانیسم از خون وسایر نمونه های بالینی استوار می باشد.

برتری تکنولوژی

روشهای قدیمی و متداول در آزمایشگاه به دلیل سخت رشد بودن این باکتری علاوه بر این که بسیار مشکل می باشد به دوره انکوباسیون طولانی و تجدید کشت های دوره ای منظم نیاز دارد ضمن اینکه احتمال ابتلا کارشناس ازمایشگاه در حین کار با این عامل عفونی بسیار زیاد است. مطالعات زیادی نشان داده است که کاربرد سیستم های اتوماتیک بک تک ضمن اینکه اثرات ممانعتی آنتی بیوتیک ها را خنثی می نماید و به مدت زمان انکوباسیون کمتری نیاز دارد و بسیاری از این مشکلات را هموار کرده است.

نتیجه گیری:

مطالعاتی که صورت گرفته احتمال جداسازی بروسلا از خون به روش بک تک در مقایسه با روش های متداول در آزمایشگاه میکروب شناسی افزایش میابد. سیستم بک تک به علت دارا بودن محیط های اختصاصی حاوی رزین های ممانعت کننده از اثر مهاری آنتی بیوتیک ها و انکوباتور چرخان دارای حساسیت بیشتری می باشد واحتمال جداسازی را در ساعات اولیه پس از درمان آنتی بیوتیکی افزایش می دهد.

همچنین استفاده از روش بک تک به دلیل عدم نیاز به کشتهای مجدد دوره ای ضمن اینکه فرایند انجام آزمایش را کوتاه می نماید باعث صرف جویی در وقت محیط کشت و مواد مصرفی و ارایه جواب آزمایش به بیمار در کوتاهترین زمان و در نتیجه شروع به موقع اقدامات درمانی در مرحله اولیه بیماری میگردد.

در هر حال سرعت بیشتر و مطمئن رسیدن به نتایج کشت خون و نمونه های دیگر که احتمالا در این سیستم مورد آزمایش قرار میگیرند مهمترین ویژگی دستگاه بوده وارزش واقعی آن را نشان میدهد.

انواع محیط های کشت

ویال های محیط کشت BACTEC در هشت نوع ساخته شده اند که شامل:

  1. محیط کشت PEDS مخصوص کودکان
  2. محیط کشت Mycoses مخصوص شد قارچ ها
  3. محیط کشت Mycobacterial
  4. محیط کشت Anaerobic/F Standard 10 مخصوص رشد بی هوازی (با حداقل مواد غذایی)
  5. محیط کشت بی هوازی Standard/F مخصوص رشد بی هوازی (با مواد غذایی مطلوب)
  6. محیط کشت F/ بی هوازی Lytic/10 مخصوص رشد بی هوازی با تجزیه شده برخی مواد غذایی
  7. محیط کشت Plus+Aerobic/F مخصوص رشد هوازی با حداکثر مواد غذایی
  8. محیط کشت  Plus+ Anaerobic/F مخصوص رشد بی هوازی با حداکثر مواد غذایی

گردآورندگان: معصومه فرجی رضا ابراهیمی حسین صادقی

[/av_textblock]